CONFERINŢA INTERNAŢIONALĂ DE PSIHOTERAPIE INTEGRATIVĂ
"PSIHOTERAPIA SECOLULUI 21"
ASOCIAŢIA ROMÂNĂ DE PSIHOTERAPIE INTEGRATIVĂ
28-29 Mai 2011, Hilton - Bucureşti
W. 1 Dr. Ken Evans
Umanul si spiritualul in psihoterapie: contradictie sau actualizare?

Urmeaza a fi postat

W. 2 Psih. princ. Gina Chiriac
REALITATEA TIMPULUI PREZENT
- DE LA SPATIUL GALACTIC LA SPATIUL INTRAPSIHIC -
Psihoterapie cuantica integrativa

SCOPUL acestui demers il constituie familiarizarea participantilor cu tehnicile de interventie psihoterapeutica din perspectiva perceptiei corecte a realitatii obiective conform descoperirilor cuantice astfel incat informatiile validate stiitific, specifice lumii moderne in care traim, sa poata constitui un model nou si coerent pentru construirea unui univers interior dispus sa accepte si sa contina principiile corecte pe care sa se poata construi o noua conceptie care sa determine noi competente pentru psihoterapeuti si care sa-i pregateasca pentru o activitate eficienta in optimizarea umana si tratamentul psihoterapeutic.

Capacitatea de constientiza sistemul propriu de credinte si de a-l revizui prin invatarea unor modalitati de a intelege noi sensuri conform perspectivei cuantice: principiul incertitudinii al lui Heisenberg, teoria relativitatii Einstein, teoria campului, studiul cercetarilor stiintifice despre fractali si constiinta colectiva, convingerile, credintele religioase si descoperirile stiintifice de-a lungul timpului si tratamentul psihoterapeutic, cercetarile lui Dennis Gabor si Pribram-seriile Fourier si holograma ca model de circuite celebrale, vor permite la nivel constient posibilitatea le a simti sentimentele si senzatiile proprii in noul context; de a le exprima. in cadre de lucru prin implicarea directa a participantilor in aplicatiile practice efectuate.

Beneficiile obtinute :

- Performante marite in practica terapeutica prin cresterea obiectivitatii in perceptia realitatii

- Depasirea paradigmei falselor limitari cauzate de sisteme de credinte ce apartin altor timpuri sau preluate de la alte persona

- Cresterea gradului de incredere in procesul relational din cadrul interactiunii terapeutice prin dobandirea unor noi informatii updatate la realitatea stiintifica a timpurilor in care traim pentru a dezvolta relatii armonioase, de apreciere si respect reciproc

- Ecospiritualitatea- un concept care uneste stiinta cu spiritualitatea.

W. 3 Joanna Hewitt Evans MS, MA
Daca nu este altceva este Mama ta : Femeile si psihoterapia in secolul 21

In grupurile de formare in psihoterapie sunt predominante femeile , dar pe panourile de conferinte si pe placile organizatiilor nationale si internationale de psihoterapie sunt inca in primul rand barbati.

Femeile psihoterapeuti ale secolului 20 Anna Freud, Melanie Klein si Lore Perls au jucat un rol semnificativ, dar au fost depasite numeric de barbati. In secolul 21 ce contributii aduc femeile in psihoterapie? Ce vrem noi sa spunem?

Ce impact are portretizarea femeilor ca mame asupra psihoterapeutilor de sex feminin? De-a lungul istoriei, literaturii si folclorului, femeile, daca nu sunt foarte tinere sau foarte batrane sunt in general invizibile, cu exceptia cazului in care sunt mame sau mame vitrege, virtuoase sau capabile de sacrificiu de sine, sau nenaturale si viclene. A nu fi mama este privit ca fiind tragic sau egoist.

Mamele sunt blamate pentru modul in care copiii lor cresc, pentru ceea ce fac si ceea ce nu fac. mame de lucru, mamele care lucreaza non-lupta pentru a obtine dreptul. In secolul 21, presiunea de a indeplini mai multe roluri este chiar mai mare. Clientii aduce aceste chestiuni la noi ca psihoterapeuti, uneori se lupta cu mamele fiind mame sau nu, ori de cate ori isi amintesc experienta lor de a fi mothered.

Acest atelier de lucru condus de Joanna Evans Hewitt, mama vitrega, psihoterapeut si formator psihoterapie va invita sa vina si de a explora aceste probleme.

W. 4 Prof. dr. Paul Barber
Explorarea nivelelor realitatii experientiale

Acest workshop va explora natura holistica a abordarii gestaltiste asupra cooperarii, consultantei si a grupurilor de ajutor si va oferi exercitii experientiale pentru a constientiza influenta urmatoarele niveluri ale realitatii personale si de grup ....

Implicarea mediului fizic-senzorial - acolo unde sunt acum persoanele fizice si grupurile , colectand feedback senzorial - cultivand si utilizand informatii senzoriale.

Raspunzand la mediul socio-cultural - co-crearea unei relatii prin care sa exploreze limitele si regulile unei persoane sau ale unui grup, construind relatii si dezvoltand sensibilitate fata de altii- cultivand si folosind inteligenta sociala.

Confirmand climatul emotional-transferential (biografic)- exprimand si gestionand energie emotionala, sensibilizarea cu privire la tiparele emotionale care ne conduc; identificand script-uri personale si organizationale - cultivand si folosind inteligenta emotionala.

Evidentiind umbra proiectiva/ imaginata - scotand la iveala agende ascunse, ilustrand si sensibilizand asupra dinamicii inconstiente, iluminand procese inconstiente, surfacing fantezia si rezolvand conflicte inconstiente - cultivand si folosind inteligenta "sinelui".

Localizarea calitatilor transpersonale/intuitive-spirituale ale sufletului - atingand valorile persoanei, grupului, organizatiei, iluminand un scop mai larg, deschizand aprecierea catre necunoscut, explorand scopurile sufletului, cautand sa influente peste si dincolo de sine - cultivand si folosind inteligenta emotionala.

W. 5 Angela Carr MS
Povesti de viata

Acest workshop ofera oportunitatea creativa de a explora temele si rolurile de caracter ascunse ale povestii vietii nostre si ale clietilor nostri. Stephen B. Karpman, a legat pentru prima data povestile de scripturile de viata si de Triunghiul Dramei : workshopul va examina impactul mitului, al basmelor si al povestilor clasice asupra rolurilor vietii. Rolurile vor fi explorate interschimbabil pentru ca o persoana poate juca fiecare "personaj" in parte sau roluri in timp si va investi alti oameni si terapeutul cu roluri ale altor personaje de poveste.

Expunerea copiilor la aceste povesti variaza intre familii si culturi diferite, povestile in sine variaza in functie de povestitor si de varianta printata deoarece anumite povesti clasice au fost repovestite si reprintate cu multe sfarsituri diferite. Ca atare, domeniul de aplicare al acestui workshop va include versiuni clasice si "corecte din punct de vedere politic" ale povestirilor populare, basme, mituri si script-uri de viata asa cum au fost traite.

Workshopul este interactiv si necesita participarea delegata, incluzand exercitii individuale si de grup cu oportunitate pentru participanti de a se oferi voluntari ca si "personaje" intr-un grup dinamic de abordare a unei povesti clasice. Sugestii din partea audientei si inteactiunile sunt binevenite!

W. 6 Dr. Gabriela Stoltz
Lectii de viata INTEGRATE in traseul existential.

Suntem fiinte sociale, formate in si de catre social si ne desfasuram intrega existenta interconectati social. Apartinem unei retele INTEGRATIVE social, prin care ne desfasuram rolurile sociale, schimbam scenele sociale ramanand aceiasi actori, sau ne schimbam si rolurile si scenele, pentru ca permanent suntem "elevi" la scoala vietii.

Toti ne scriem romanul existentei noastre, roman care de cele mai multe ori ramane necitit, dar pe care uneori il mai rasfoim. Il rasfoim "aici si acum", ne "plimbam" pe traseele pe care le-am scris, le "citim" emotional, suntem mandri sau nemultumiti de ce s-a engramat, dar rareori le anlizam prin legaturi determinante. In functie de cum plasam LOCUS OF CONTROL in analiza ne simtim puternic raspunzatori de constructia romanului, sau ne consideram manipulati de forte etraindividuale.

Consider ca intr-o analiza mai nuantata gasim deseori intamplari, persoane, mesaje aparent banale dar care au fota de cotituri ale drumului existential, de incepere sau stopare de traseu. Retinem deseori schimbarea dar pierdem conexiunea cu detrminantul, mai ales cand exista disproportii, in sensul ca intamplari aparent neinsemnate produc efecte majore.

O interpretare a dinamicii traseului nostru existential ne obliga la INTEGRAREA evenimentelor minore, dar cu efecte mari.

Propun un EXERCITIU INTEGRATIV al evenimentelor vietii noastre, pentru a ne valoriza propria noastra HARTA sociala ,iar prin analiza comparativa sa relevam particularitatile traseelor noastre existentiale.

W. 7 Karl Gregory
Compasiunea in terapie...a fi uman

De-a lungul ultimei decade psihoterapia, teologia si neurostiinta au inceput sa se intrepatrunda...acest lucru se transpune in relatia terapeutica, compasiune si structura a creierului!

De la abordarile psihodinamice la CBT si pana la persoana centrata, toate imbratiseaza proprietatile vindecatoare ale meditatiei, atentei si compasiunii.

Rusinea este evidenta in multe sisteme educationale, familiale si sociale. Rusinea reprezinta un sentiment existential care poate deveni toxic si poate bloca dezvoltarea (schimba structura creierului). Neurostiinta a demonstrat ca aceasta compasiune deschide cai spre empatie, dandu-i voie creierului sa se restructureze si sa se dezvolte.

Acest workshop va argumenta ca psihoterapia secolului 21 va imbratisa mai multe dintre aceste descoperiri si ca prin relatia terapeutica, psihoterapeutii si clientii pot co-crea un spatiu uman mai supus greselii si mai uman intre ei, promovand astfel o dezvoltare umana mai sanatoasa.

Se va crea un spatiu in acest workshop unde se vor lua in considerare aceste concepte, cu tot ceea ce literatura de specialitate si cercetarile arata, alaturi de un cadru dezvoltat cu clientii, colegii, supervizorii si supervizatii de-a lungul a ultimii 10-20 de ani. Se vor folosi niste exercitii experientiale si creative pentru a ne oferi un support si in speranta co-crearii unui spatiu uman pentru acest workshop.

W. 8 Dr. Ioan Andronic
Psihanaliza intre acceptare si negare, intre integrare si dezintegrare

Teorie explicativa si/sau cale de cunoastere a psihicului si mai ales metoda de terapie, psihanaliza a suscitat discutii contradictorii inca de la aparitie.

Avand in vedere dezbaterile tot mai sustinute privind psihanaliza sub toate aspectele sale teoretice si practice, dezbateri ce se plaseaza intre doua modalitati de abordare extreme, acceptare - negare, integrare - dezintegrare, ne propunem sa punem in discutie, in acest workshop, psihanaliza sub doua aspecte: cel de sistem explicativ in psihologie si cel de sistem psihoterapeutic.

Pentru aspectul teoretic, propunem discutarea conceptelor mai importante si des utilizate in general in psihologie, psihoterapie si in explicarea dinamicii psihicului:

1. inconstient - preconstient - constient; sine ego super-ego; libido;

2. aparari (refulare, sublimare, conversie, etc), complexe de inferioritate;

Privind psihoterapia, propunem discutarea aspectelor legate de relatia terapeutica: rezistente, transfer, contratransfer, iluminare, catharsis, etc, dar si aspecte privind eficienta terapiilor psihanalitice.

Discutiile pot viza analize de caz, exemple, experiente personale, etc

Parerile participantilor vor fi notate iar la final vom formula concluzii care ar putea clarifica problematica, ar putea crea interes pe directia optimizarii cunoasterii in psihologie/psihopatologie si a practicii psihoterapiilor psihanalitice, a celor integrate acesteia sau a elementelor psihanalitice integrate altor orientari psihoterapeutice

W. 9 Marusa Zalatel
Integrarea intelepciunii vechi si modern: utilizarea respiratiei in psihoterapie

In psihoterapia secolului 21 integrarea este foarte popular. Integrarea nu inseamna numai integrarea diferitelor scoli de psihoterapie, ci si integrarea din diferite surse de intelepciune. Una dintre aceste cunostinte folositoare este respiratia. Respiratia face parte din sisteme stiintifice antice ca yoga dar si in timpul modern sunt multe cercetari (in special in terapia corpului) care confirm efectele positive ale respiratiei asupra oamenilor.

Respiratia reprezinta o punte intre corp si psihic si ne influenteaza de asemena si procesele mentale si emotiile. Din aceste cause este atat de pretioasa pentru psihoterapie. In acest workshop voi prezenta modul cum putem folosi respiratia ca pe o metoda de diagnosticare, de exemplu recunoasterea fazelor respiratiei si folosirea initierii in respiratie. Prin aceasta initiere putem crea un sentiment adanc de siguranta si intelegere in psihoterapie.

Voi vorbi de asemenea despre respiratie ca si metoda terapeutica care poate fi folositoare in a gestiona diferite simptome sau pentru a creste gradul de constientizare a continutului inconstientului la client si terapeut. Si anume prin intermediul respiratiei neregulate ne retinem adesea emotiile noastre, iar acest lucru poate cauza probleme psihologice si psihice. Cu ajutorul respiratiei corecte aceste probleme se pot rezolva. In timpul workshopului vom incerca impreuna nioste tehnici de respiratie care se pot usor aplica in lucrul cu pacientii.

W. 10 Sally Reader Cojean
Integrarea campurilor : utilizarea abordarii lui Ken Wilber a celor patru cvadrane

"In veacurile viitoare, istorici pot vedea lucrarile lui Wilber ca perspectiva pivot care a legitimat intoarcerea constiintei si spiritului in epoca noastra."- T. George Harris, editor fondator al Psihologia Azi si Sanatate Americana .

Ken Wilber este un savant american si vizionar care a investigat cu atentie istoria Filosofiei, Psihologiei si Spiritualitatii si a scris multe carti in ultimii 40 de ani, care prezinta si integreaza aceasta informatie. Teoria sa a celor Patru Cvadrane consolideaza stralucit o mare parte din aceste informatii si ne da o orientare pentru a integra aceasta acumulare vasta de intelepciune in practica noastra de zi cu zi ca psihoterapeuti.

In acest workshop, imi propun sa prezint elementele de baza ale teoriei sale si sa explic modul in care acestea pot fi de folos pentru a noi. Folosind mijloace vizuale, studii de caz, discutii deschise si exercitii in grupuri mici, sper sa promovez o experienta vie a acestei abordari, care va consolida increderea in sine a noastra si ne va permite sa ne extindem propria creativitate pentru munca provocatoare in secolul 21.

Eu personal am ajuns la munca de psihoterapie incepand cu cu Psihosinteza in Palo Alto (SUA), apoi studiind cu Roberto Assagioli din Florenta, Italia, la inceputul anilor 70. Am continuat cu abordarile Gestalt Terapiei in Palo Alto si Institutul Esalen (Big Sur, California), urmata de o cautare spirituala intensiva si practica a meditatiei. M-am mutat in Franta (zona Parisului), in 1989, unde m-am format in Respiratie Holotropica, si in cele din urma am luat legatura cu Scoala Pariziana de Gestalt unde am studiat si a primit o diploma in Psihoterapie in 2005. Acolo am intalnit pe Ken Evans si am lucrat si m-am format alaturi de el (si, mai recent, pe sotia lui Joanna), incepand din 2004, cu practica mea privata, folosind in principal Gestalt Terapia ca baza, inca din 2002.

W.11 Daniel Mercica
Utilizarea meteforei si capacitatea de mirare

Zinker descrie una dintre cele mai importante calitati ale psihoterapeutului creativ ca fiind "capacitatea de mirare". El descrie asta ca " un sens al lui Wow in legatura cu un mod aparent nesemnificativ in care cealalta persoana percepe lumea". In acest workshop acest sens al surprizei si mirarii este considerat important in a imputernici clientul sa descopere si sa creeze viziuni noi asupra sinelui si a experientei.

Dramaterapia se sprijina pe utilizarea metaforei cu scopul de a permite clientului acces la aceasta "noutate", promovand astfel schimbarea. Acest workshop are drept scop sa exploreze intr-o maniera experientiala faptul ca lucrul cu metafora este legat de capacitatea de mirare. In timpul workshopului participantii vor putea sa experimenteze si sa reflecteze asupra modului in care utilizarea metaforei poate spori potential aceasta capacitate de uimire in terapeut si la fel si in client, contribuind astfel la procesul pshihoterapeutic.

W. 12 Kathy Finkel
Grija de sine a psihoterapeutului

Conceptul de grija de sine este foarte important si totusi adesea neglijat in practica. Sper sa exploram urmatoarele domenii :

Utilizarea terapiei personale - cum ne sprijina si sustine terapia pe noi- putem sa ducem clientii in zone pe care nu le-am explorat - in ce masura are procesul personal un impact asupra relatiei noastre cu clientii?

Supervizarea si practica reflexiva - exista un mod corect sau gresit de a folosi supervizarea-rusinea si supervizarea- se indreapta mai degraba in directia practicii reflexive decat in directia perfectiunii.

Oboseala cronica si epuizare - ce sunt ele si cum poti sa localizezi simptomele - pot da prea mult si de ce / cum s-ar putea intampla asta?

Impactul asupra relatiilor personale - ce impact are munca noastra asupra altor relatii?

Dieta si exercitiul fizic - sunt ele la fel de importante ca bunastarea emotionala?

Abuzul de substante - tutun, alcool, medicamente cu prescriptie si fara prescriptie, utilizarea noastra si pentru ce scop?

Izolarea de munca - terapeutul singuratic?

Motivatie pentru a deveni un terapeut si realitatea - ce ai anticipat?

Workshopul va include o serie de exercitii si participantii vor fi invitati sa contribuie cu reflectiile si experientele lor.

Sper sa transmit ca noi, ca medici, nu trebuie sa fim perfecti, doar suficient de buni si ca avem nevoie de o parte din grija pe care o proiectam asupra clientilor nostri.

W.13 Joanna Kato
A ramane uman intr-un mediu inuman

Secolul 21 este perioada tehnologiei de inalta performanta. Este de asemenea era marilor crize politice, sociale si economice. Intr-un timp in care tehnologia lucreza sa produca sange artificial in loc sa ingaduie sau sa prelungeasca viata se pare ca prea putine se fac in ceea ce priveste calitatea ei.

"A avea " se pare ca este in continuare mai important decat " a fi".

Printre valorile legate de comfortul economic si consum uitam de oamenii care sufera, care se lupta sa supravietuiasca si migreaza spre un viitor mai bun pentru ei si pentru copiii lor. In timpul calatoriei lor , in loc de tara europeana fagaduita se confrunta cu arestari, rasism, respingere, pericol si rusine.

Serviciile sociale si psihologii din acest domeniu sunt coplesiti de numarul mare de trauma si de minciuni pe care le intalnesc in fiecare zi, de lipsa de solutii si de sindromul "epuizarii".

In timpul workshopului se vor impartasi experiente legate de lucrul propriu-zis cu oameni care au parte de crize si care au suferit de traume multiple si se vor explora metode a intra in contact cu si a oferi sprijin persoanelor , intr-un domeniu restrictionat de sistemul politic sau administrative.

Bazandu-se pe teoria gestaltista a campului si pe "efectul fluturelui", se va experimenta cu mici interventii si cu schimbarile pe care acestea pot sa le aduca. Se vor cauta de asemenea metode de a ajuta pe cei care ajuta la randul lor.

W.14 Psih. princ. Adrian Sandu si asistent Amza Ana
O perspectiv integrativa a expunerii in psihoterapia de grup -atitudine, imagine, conexiune

Secolul 21 este perioada tehnologiei de inalta performanta. Este de asemenea era marilor crize politice, sociale si economice. Intr-un timp in care tehnologia lucreza sa produca sange artificial in loc sa ingaduie sau sa prelungeasca viata se pare ca prea putine se fac in ceea ce priveste calitatea ei.

Psihoterapia integrativa este o combinatie conceptual coerenta a doua sau mai multe abordari specifice, ce constituie un model meta-teoretic de integrare de sine statator .Ne dorim sa ajungem la concluzii pertinente,vazand mai intai, psihodrama si psihanaliza ca maniere de lucru, si ca un liant gestalt terapia ca replica a procesului de constientizare - in aici si acum. Terapeutul exploreaza mai degraba, iar relatia terapeutica devine un microcosmos al modului de a fi in lume al clientului; acesta vazand si auzind cum sunt experimentate de terapeut. Prin urmare, este important ca prezenta activa a terapeutului, sa fie autentica si energizata, sincera si directa. Acest lucru ii cere terapeutului sa fie constient de contra-transfer si ca el sa fi dezvoltat auto-constientizarea semnificativa pentru a monitoriza procesul si, in particular, potentialul pentru abuzul de putere in relatia terapeutica.

Cu posibilitatile ei creative, bazate pe joc, psihodrama creeaza conditiile evocarii unor situatii de viata cu scopul deschiderii de noi perspective in autocunoastere si dezvoltare. Punerea in scena se intalneste si in stadiul oglinzii (Lacan), in care insuficienta anticipare pune subiectul intr-o identificare spatiala. Astfel Gestalt simbolizeaza permanenta mentala a Inconstientului "aici si acum".

Psihanaliza ar trebui sa fie stiinta limbajului locuit de subiect. Astfel omul nu reuseste sa se expuna pentru ca este prins si torturat de limbaj.Ce fel de atitudine adoptam intr-un grup ? Putem recunoaste ca nu am invatat niciodata sa facem diferenta intre aspectele inacceptabile ale comportamentului nostru si imaginea de sine? Expunerea este situata in interiorul dialecticii narcisismului. Iar ceilalti ne trimit o imagine a noastra care, de obicei este greu de sustinut. Prin incurajarea unui feedback corect, grupul de terapie face posibila aceasta diferenta.